Monday, December 15, 2008

Nelayan melampau...penderhaka kpd negara


Bukan semua, tetapi tidak kurang juga konglomerate perikanan swasta yang hampir kesemuanya dimiliki bukan Melayu menderhaka kepada negara.

Jika diambil kira kesalahan mereka dalam keadaan darurat negara memang serius. Payah diampun. Apa tidaknya, mereka meminta diturunkan lagi harga minyak diesel walhal dah banyak yang dilakukan kerajaan untuk meringkan beban mereka.

Semua ini tidak mencukupi.

Awak-awak disuruh oleh towkay-towkay besar menjual minyak diesel nun di tengah laut kepada bot-bot asing selain juga menjual sebahagian daripada hasil tangkapan kerana kononnya harga ikan di negara-negara jiran lebih tinggi dan menguntungkan.

Tindakan biadab mereka ini bukan saja merugikan negara tetapi juga memberi kesan kepada nelayan-nelayan Melayu perseorangan yang kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.

Beginilah sikap tamak towkay-towkay ikan. Siapa yang kaki pancing tau semua ini. Siapa yang tak pernah tengok tangki dan tong dram khas untuk memuatkan minyak diesel lebih dalam perut bot-bot laut dalam? Alasan nakhoda kerana perlu minyak reserve yg banyak untuk pelayaran lama...ini tidak benar langsung. Hanya helah.

Dan jika dipersoalkan penguatkuasaan oleh Jabatan Perikanan dan Marin, takkan mereka mampu memantau seluruh laut samudera sentiasa?

Lagi menyedih dan menjijikkan DAP dan PKR menyokong samseng-samseng laut ini sepertimana mereka mempertahankan penternak-penternak babi.

Akhirnya siapa yang susah akibat sikap tamak ahli politik Pakatan Rakyat dan towkay ikan ini?...sudah tentu rakyat!


 

Dipetik dari Lenggong Valley

No comments: